Bo-pärm Klockelund Strand

  • Delagott är numera föreningens tekniska förvaltare vilket innebär att de från och med den 18 september 2025, ansvarar för felanmälningar, tillsyn av fastigheten, reparationer och underhåll.

    Så anmäler du fel och brister gällande din lägenhet eller allmänna utrymmen:

    Du skickar in en felanmälan via den QR-kod som finns uppsatt i trapphuset eller på delagott.se/felanmalan.

    Akuta fel:

    Akuta fel efter kontorstid d.v.s. fel som är av fara för person eller fastighet, som t.ex. en vattenläcka, ska direkt anmälas till jouren på nummer 08-551 105 00.

    Observera att icke akuta ärenden debiteras. Även icke garantiärenden debiteras.

    Kontaktuppgifter Delagott Förvaltning:

    Kundtjänst: 08-33 12 10

    E-post: info@delagott.se

    OBS! För frågor om funktioner i lägenheten – se längre ned för manualer och beskrivningar.

    Vitvaror felanmäls direkt till leverantör. Se kontaktuppgifter längre ner i fliken “vitvaror”.

    OBS! meddela alltid namnet på bostadsrättsföreningen och produktnummer på din vitvara. Alla uppgifter finns här i bo-pärmen. För garantibevis, maila till brfklockelundstrand@svh.se.

    Hiss felanmäls direkt till Schindler: 020- 31 33 33.

    Nycklar & taggar felanmäls direkt till Beslagsgruppen:

    031 91 40 30

    info@beslagskonsult.se

  • Alla boende behöver teckna en egen hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Hyr du ut din lägenhet i andra hand, kom ihåg att även lägga till försäkring som täcker detta.

    Att tänka på vid uthyrning av din bostad:

    1. Det är du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för bostadsrätten och dess fasta inredning, även om någon annan bor i bostaden. 

    2. Du behöver teckna en hemförsäkring alternativt en bostadsrättsförsäkring med bostadsrättstillägg, för att skydda bostaden och dess fasta inredning mot exempelvis vatten- och brandskador.

    3. Din hyresgäst behöver teckna en egen hemförsäkring som skyddar dennes egna saker vid exempelvis stöld eller skador, som hyresgästen själv orsakar. Hyresgästens försäkring ger inte skydd åt din egendom. 

    4. Hos vissa försäkringsbolag så kan man teckna en särskild uthyrningsförsäkring som extra skydd för möbler eller annan lös egendom samt ersättning för förlorad hyra, i det fall bostaden skulle bli obrukbar.

  • Föreningen tillåter fri andrahandsuthyrning. Men, du måste alltid i god tid, senast 2 veckor före uthyrnings påbörjan, informera styrelsen som skall ge dig sitt samtycke till att hyra ut din bostad. Ett särskilt dokument med information om hyresgästen skall fyllas i och sändas till styrelsen tillsammans med aktuellt hyresavtal mellan dig och din hyresgäst.

    Här är det viktigt att föreningen erhåller kontaktuppgifter till hyresgästen, hyrestid etc. Dokumentet om ansökan om andrahandsuthyrning finns att ladda ner här nedan. Maila sedan in det tillsammans med Hyreskontraktet till brfklockelundstrand@svh.se där du anger “andrahandsuthyrning” följt av ditt lägenhetsnummer i ämnesraden. Tack!

    Blankett samtycke andrahandsuthyrning

    OBS! Denna skall signeras av dig som bostadsrättsinnehavare fysiskt med penna.

    Byte av namn på den digitala skylten i entrén ansvarar Svenska Hem för. Vid önskad namnändring, mejla till brfklockelundstrand@svh.se.

    Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar själv för byte av namn på din postbox.

    Mall namnändring

    Att tänka på vid uthyrning av din bostad:

    1. Det är du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för bostadsrätten och dess fasta inredning, även om någon annan bor i bostaden. 

    2. Du behöver teckna en hemförsäkring alternativt en bostadsrättsförsäkring med bostadsrättstillägg, för att skydda bostaden och dess fasta inredning mot exempelvis vatten- och brandskador.

    3. Din hyresgäst behöver teckna en egen hemförsäkring som skyddar dennes egna saker vid exempelvis stöld eller skador, som hyresgästen själv orsakar. Hyresgästens försäkring ger inte skydd åt din egendom. 

    4. Hos vissa försäkringsbolag så kan man teckna en särskild uthyrningsförsäkring som extra skydd för möbler eller annan lös egendom samt ersättning för förlorad hyra, i det fall bostaden skulle bli obrukbar.

  • Föreningen kommer att förvalta över 50st externa förråd, belägna i hus A3 samt i hus A5. Är du intresserad av att hyra ett förråd (250kr/månad), skicka då din intresseanmälan till brfklockelundstrand@svh.se.

    OBS! Enbart du som bostadsrättsinnehavare d.v.s. du som medlem i föreningen, kan teckna dig för ett förråd. Ej andrahandshyresgäster.

    Boende i hus A1, B2 & A3 kan enbart hyra förråden belägna i hus A3.

    Boende i hus B4 & A5 kan enbart hyra förråden belägna i hus A5.

  • Stockholm Parkering har uppfört P-hus Klockelund där dem erbjuder P-platser inomhus, utomhus och laddningsmöjligheter för laddbara fordon samt besöksparkeringar.

    Informationsblad Stockholm Parkering

    För att ställa dig i kö, gå in på https://www.stockholmparkering.se/aktuellt/byggprojekt/p-hus-klockelund/.

    På plan 0 d.v.s. på nedre plan kan du som boende lösa 30 dagars parkering i betal-app t.ex. via EasyPark, Parkster m.fl. till priset 1350kr. OBS! Den taxan kommer att vara aktiv så länge garaget inte är fullt.

    HCP-parkeringar kommer att finnas på området mot uppvisande av giltigt handikapptillstånd. Maila din förfrågan till brfklockelundstrand@svh.se.

  • Din lägenhetsdörr är utrustad med ett digitalt lås från Beslagsgruppen. För varje lägenhet så ingår det 3st taggar till lägenhetsdörren samt 2st taggar till entrédörren. I övrigt är det mekaniska nycklar till postboxen som är belägen på entréplan och till fönster och balkongdörrar för lägenheter belägna på bottenvåningen. 

    Portkod finns för post, bud och gäster. Observera att koden kan komma att bytas med jämna mellanrum, föreningen meddelar då detta till alla boende via mail.

    Ytterligare taggar till din lägenhetsdörr går att köpa mot en avgift. Kontakta då Beslagsgruppen för mer information om beställning av dessa:

    031 91 40 30

    info@beslagskonsult.se

    Ytterligare taggar till din entré går att köpa mot en avgift. Kontakta då brfklockelundstrand@svh.se för mer information om beställning av dessa.

    OBS! Vi jobbar just nu med denna frågan för att hitta en smidig lösning för alla inblandade parter. Vi kommer därmed att återkomma till er alla i ett gemensamt utskick, när vi är redo att ta emot era beställningar kring extra taggar. 

    Tack för ditt tålamod!

  • Hushållssopor och matavfall slängs i anvisade underjordsbehållare (moloker) på området. Dessa är placerade vid hus A1, mellan hus A1 och B2 samt mellan hus A3 och B4 längs med vägen. Även sortering för grovsopor så som papper, kartong, plast mm. kommer att finnas på området mellan hus A1 och B2 längs med vägen.  

    Karta över sophanteringen

    Har du slut på avfallspåsar i din lägenhet?

    Då kan du hämta nya sådana i barnvagnsförrådet i ditt hus. Vi har beräknat att 1st lägenhet behöver 2st buntar med bruna avfallspåsar, vilket avser en årsförbrukning.

  • Föreningen har tecknat ett gemensamt elavtal för hela föreningen. För varje lägenhet finns en separat mätare, du behöver därför inte teckna något elavtal själv.

    El, värme samt varmvatten debiteras enligt schablon på din ordinarie avgiftsavi.

    Kallvatten ingår i månadsavgiften.

    Debitering av varmvatten:

    Varmvattenkostnaden kommer från olika företag. Bland annat från Stockholm Exergi som fakturerar föreningen värme där 60% av fakturan går till uppvärmning av byggnaden och 40% till uppvärmning av varmvatten, enligt energiberäkningen. Nästa faktura som faktureras föreningen kommer från SVOA och gäller leverans av de kallvatten som senare värms upp och därefter fördelas till varje lägenhet, som har sin egen separata mätare för just kall- och varmvattenförbrukning (och även el). 

    Så pris per kubik från SVOA plus de fasta kostnader som tillkommer, kombineras med uppvärmning från Stockholm Exergi och därifrån får föreningen sedan en siffra som föreningen i sin tur fakturerar er boende. Kostnaden kan upplevas som hög, men man får tänka på att det är ett snitt för ett helt år. 

    Beräkningsmetod

  • Cykelparkering finns både inomhus och utomhus på anvisade platser, samtliga med ramlås och pollare.

    Användarvänliga och smidiga tvåvåningsdubbelställ kommer att finnas i det invändiga cykelrummet i hus A3 samt A5, där det även kommer att finnas ladduttag för elcyklar och elscootrar, vilka nås via hiss eller ramp utifrån.  

    Cykelparkeringar för besökare finns vid respektive entré där det också finns pump/tvättmöjligheter. Mekplats för cyklar finns via cykelhub i hus A3 samt A5.  

  • Du finner ditt skattenummer på din ytterdörr och ditt lägenhetsnummer i ditt Upplåtelseavtal.

  • Trapphusen är utrymningsvägar. De får absolut inte användas till förvaringsplats för vare sig barnvagnar, julgranar, dörrmattor, cyklar etc. Brandvarnare finns i din lägenhet. Glöm inte att testa din brandvarnare regelbundet. Brandvarnare behöver kontinuerligt bytas batterier i.

  • Alla lägenhetsdörrar är klassade som säkerhetsdörrar.

  • Det är viktigt att alla medlemmar visar hänsyn och följer de generella trivselreglerna som gäller i föreningen.

    Trivselregler Brf Klockelund Strand

    Grillning på balkong/uteplats:

    Det finns inget i lagen som förbjuder grillning på balkongen/uteplatsen i ett flerbostadshus, men många bostadsrättsföreningar kan däremot ha särskilda ordningsregler mot grillning på balkong vilket såklart även Brf Klockelund Strand har.

    Kolgrillar eller gasol-grillar är inte lämpliga att använda på en balkong/uteplats när man bor i ett flerbostadshus utan använd istället en el-grill om du önskar grilla på balkongen/uteplatsen.

  • Slutbesiktning:

    När byggnationerna är slutförda gör en oberoende besiktningsman anlitad av föreningen en slutbesiktning av bostaden invändigt.

    Efterbesiktning:

    På denna besiktning är ni som lägenhetsinnehavare välkomna att delta och här går man igenom de eventuella punkter som uppkommit under slutbesiktningen och ser till att dessa är åtgärdade.

    2-års garantibesiktning:

    Efter godkänd slutbesiktning inleds en tvåårig garantitid för fel som framträder i bostaden under garantitiden och som inte beror på handhavandefel från den boende. Garantitiden avslutas med en garantibesiktning och eventuella fel som inte beror på handhavande åtgärdas av byggentreprenören som är den som står för garantin. Notera att inga garantifel som uppstår efter inflyttning kommer att åtgärdas före den tvååriga garantibesiktningen.

    Vi ber er även att observera att eventuella installationer som du gör i din lägenhet efter inflyttning, inte är någonting som täcks av den 2-åriga garantin.

  • Byte av namn på den digitala skylten i entrén ansvarar Svenska Hem för. Vid önskad namnändring, mejla till brfklockelundstrand@svh.se.

    Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar själv för byte av namn på din postbox.

    Mall namnändring

  • Hus A1 - Klockelundsvägen 10

    Hus B2 - Klockelundsvägen 12

    Hus A3 - Klockelundsvägen 14

    Hus B4 - Klockelundsvägen 16

    Hus A5 - Klockelundsvägen 18

    Fastighetsägare: Brf Klockelund Strand

    Fastighetsbeteckning, etapp 1: Rävö 2 (hus A1, B2, A3)

    Fastighetsbeteckning, etapp 2: Rävö 3 (hus B4, A5)

  • OBS! Nytt bankgiro-nummer:

    Fakturor från Svenska Hem Bygg & Entreprenad AB ska härmed betalas in till bankgiro 5579-0422. Det är viktigt att ni ser till att ni lägger in rätt bankgiro vid betalning. Tack!

    E-faktura:

    Det finns möjlighet för dig att aktivera E-faktura hos oss så att du får den månatliga fakturan direkt i din Internetbank och därmed enklare kan betala din månadsavgift.

    Hur ansöker jag om att få E-faktura?

    • Skicka ett mail till ekonomi@svh.se och meddela ditt namn, personnummer, husnummer samt lägenhetsnummer.

    Du får sedan ett svar från Svenska hems ekonomiavdelning med ditt kundnummer hos oss, vilket du sedan anger när du aktiverar kopplingen till E-faktura i din Internetbank.

    När detta är gjort så kommer du nästa gång vi fakturerar, att få fakturan direkt till din Internetbank.

    Observera dock att eventuella påminnelser eller annan information från oss kommer ske via mail, så se till att du meddelar oss om du ändrar din e-postadress.

    Oservera också att på grund av bankens tillkommande avgifter för just E-faktura så kommer vi att behöva ta ut en faktureringsavgift om 25 kr exkl. moms per faktura.

  • Ordförande: Terje Mörnholm

    Kontakt: brfklockelundstrand@svh.se

  • Vad ingår i månadsavgiften?

    Kallvatten & TV basutbud via Telenor.

    Vilka kostnader tillkommer utöver månadsavgiften?

    El, värme, varmvatten, bredband (fiber) via Telenor & hemförsäkring med bostadsrättstillägg.  

    Finns det någon tvättstuga i fastigheten?

    Nej, alla lägenheter är utrustade med en kombinerad tvättmaskin/torktumlare.  

    Hur ofta sker städning av trapphusen mm?

    Städning av trapphus och hissar sker i dagsläget 2 gånger/månad.

    Upplever du att det inte räcker, att det ofta är smutsigt i trapphuset så är du välkommen att meddela oss det per mail till brfklockelundstrand@svh.se. Tack!

    Hur debiteras månadsavgiften?

    Månadsavgiften faktureras dig i förskott per mail den 5:e i varje månad.

    Finns det möjlighet att koppla upp sig på autogiro?

    Nej, det är inte möjligt.

    Finns det möjlighet att koppla upp sig på E-faktura?

    Ja, det är möjligt. Information om hur du ansöker om E-faktura finns under fliken “Ekonomi & E-faktura”.

Bo-pärm dokument